Lørenskog kommune ble lørdag 9. mai utsatt for et alvorlig dataangrep som har satt flere av kommunens IT-systemer ut av spill. Kommunen vet hvem som står bak, men vil ikke gå ut med navn. En melding fra angriperne er mottatt, men kommunen kommer ikke til å svare dem etter rådføring med eksperter.
Oppdaget lørdag – alle systemer er stengt
Det var en kommunal tjeneste som lørdag meldte om problemer med nettilgang. IT-avdelingen oppdaget da at kommunen var under angrep og stengte umiddelbart ned alle systemer som en sikkerhetsmekanisme.
I helgen hadde ingen av kommunens tjenester tilgang til sine fagsystemer.
Kriseledelse ble satt for å koordinere håndteringen. – Dette er en alvorlig hendelse som vi tar på største alvor. Vi prioriterer nå å ivareta kritiske innbyggernære tjenester, sier kommunikasjonssjef Kristin Klokkervold.
– Våre ansatte gjør en betydelig innsats for å opprettholde tjenestene til innbyggerne. Vi ber om forståelse for at mange av kommunes tjenester nå ikke har tilgang til sine fagsystemer. Dette kan blant annet føre til at det tar lenger tid for innbyggere å få svar på henvendelser, sier kommunikasjonssjefen.
Mange systemer oppe igjen – noen fortsatt nede
Mandag er mange av systemene tilgjengelige igjen, deriblant e-post, Teams og økonomi- og anskaffelsessystemer. Enkelte fagsystemer er fortsatt nede og vil startes gradvis opp, men hensynet til sikkerhet og personvern gjør at dette vil ta tid.
Ansatte benytter manuelle rutiner der det er nødvendig, noe som medfører redusert kapasitet og forsinkelser i saksbehandlingen. Innbyggere må påregne lengre svartid på henvendelser.
Kommunen har mottatt en melding fra angriperne i forbindelse med hendelsen. Etter anbefaling fra sin eksterne sikkerhetspartner går kommunen ikke i dialog med aktøren. Kommunen opplyser at de vet hvem som står bak angrepet, men ønsker foreløpig ikke å gå ut med mer informasjon.
Ingen persondata bekreftet på avveie
Kommunen har foreløpig ikke funnet tegn til at sensitive data om innbyggere eller ansatte er hentet ut. Dersom det viser seg at slike data har kommet på avveie, vil berørte bli kontaktet direkte.
Politiet, Datatilsynet og Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) er varslet. Det er foreløpig for tidlig å anslå de økonomiske konsekvensene av angrepet.
«Kommunen vil gi oppdatert informasjon når vi vet mer om situasjonen og konsekvensene,» avslutter kommunen.
